Koučink je spolupráce dvou rovnocenných partnerů - klienta a kouče na dosažení klientova cíle.
Roli kouče nejraději přirovnávám k parťákovi nebo šerpovi na cestě. Má stejný cíl jako vy, zná techniky, které vám dá k dispozici a podporuje vás, ale to jestli do cíle dojdete závisí na vás, vaší zodpovědnosti a motivaci.
K úloze kouče patří poskytnout klientovi bezpečné a důvěryhodné prostředí, ve kterém bude příjemné otevírat i ryze osobní témata, pokud to přispěje k dosažení vašeho cíle.
Kouč nemůže zaručit váš úspěch. Stejně jako všude jinde i tady platí, že co do své práce vložíte, to se vám vrátí.
Pokud si to klient přeje, může požádat kouče o jeho názor na věc. Stává se, že se kouč stane skutečným parťákem pro témata, která klient nechce sdílet s nikým jiným. Přesnou náplň vztahu určujete vy.
Velmi důležité jsou tzv. AHA momenty. To jsou ty chvíle, kdy vám najednou dojdou určité souvislosti, příčiny. Zapadnou do sebe dílky puzzle. Vám se rozsvítí a začnou vás napadat řešení, která jste před tím neviděli. Je to velmi důležitý krok ke změně.
PRŮBĚH KOUČOVÁNÍ
Jak dlouho bude spolupráce trvat, si upřesníme na začátku. Během stanoveného počtu sezení budeme pracovat na vámi definovaném cíli.
Koučovací sezení trvá 60 - 90 minut. Je dobré si v kalendáři vyhradit čas alespoň o 15 minut delší. Může se stát, že probírané téma je tak zajímavé, že se vám ho nebude chtít opustit. Nebo si budete chtít po koučování srovnat myšlenky, zapsat si akční kroky přímo do kalendáře. Pak budete mít skvělou čtvrthodinku jen pro sebe, než se pustíte do další práce.
VZTAH FIRMA - KLIENT - KOUČ
V některých firmách je koučink součástí rozvojového plánu zaměstnanců. Společnosti, které tuto formu rozvoje svým zaměstnancům nabízí, jim dávají cenný dar. Výsledky koučování mají totiž většinou přesah i do osobního života. Pokud koučování objednává Firma pro svoje zaměstnance, jsou ve vztahu tři partneři. Vztah Firma - Klient - Kouč musí být vždy přísně transparentní. Nejpodstatnější je zachování absolutní důvěry mezi Koučem a Klientem (koučovaným).
Na začátku práce je třeba si stanovit jasná pravidla o tom, jaké informace z koučování smí Kouč sdílet se zadavatelem (Firmou). Ve většině případů to je cíl neboli kontrakt koučování, počet koučovacích sezení a metoda. Ostatní informace pak sděluje Klient své Firmě přímo, pokud si to přeje. Vše záleží na vzájemné domluvě a míře ochoty Klienta sdílet výsledky koučování. Poslední slovo bude mít vždy Klient (koučovaný).
MENTORING
Mám za sebou cennou zkušenost manažerky v rodinných i nadnárodních společnostech. Několikrát jsem měnila pozici a řešila řadu obtížných situací. Pokud jste právě přijali roli manažera nebo Vás čeká nějaká změna a ocenili byste radu nebo pohled někoho zvenčí, nabízím vám mentoring. Během mentorských sezení s vámi budu sdílet své zkušenosti s tím, jak vytvářet a vést týmy a jak pracovat se sebou, abyste se stali lepším lídrem.